Followers

Tuesday, May 5, 2009

Hargai nilai Kasih dan Sayang selagi ada..


SEKADAR BUAT RENUNGAN BERSAMA..MARI KITA HAYATI ..sedikit dari berjuta kisah yg berlaku di sekeliling kita..

Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan,
"Oh maafkan saya, saya tak perasan"
Katanya "Maafkan saya juga,
Saya tak nampak saudara"
Kami amat bersopan dan saling menghormati,
Kami saling melambai sambil berlalu pergi,


Tetapi di rumah lain pula ceritanya,
Bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda,
Lewat petang, tika memasak makan malam,
Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,
Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh,
Jerkahku, "Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"
Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku,
Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,
Sedangku berbaring di katil mendengar musik,
Terdengar suara halus datang membisik,
"Bila bersama orang tak dikenali,
Begitu bersopan dan merendah diri,
Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan dicaci",
"Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur,
Kan kau temui bunga-bungaan berterabur",
"Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu,
Dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu",
"Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu,
Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu",
Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali,
Airmataku mencurah ibarat air di kali,
Senyap-senyap ku kebiliknya, dan melutut di katil,
"Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil"
"Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?
Dia tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak"
"Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu,
ibu tentu suka terutama yang unggu,
"Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini,
Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,
Katanya,"Oh, ibu, itu tak mengapa,
Saya tetap sayang ibu melebihi segala,
Bisikku, "Anakku, ibu pun sayang kamu,
dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu,

Adakah kamu sedar, sekiranya kita mati hari ini,
syarikat tempat kita berkerja akan senang-senang mendapat pengganti,
dalam hanya beberapa hari?
Tetapi keluarga yang kita tinggalkan,
akan merasa kehilangan kita sepanjang hayat.
Dan sedarlah, sekiranya kita menghabiskan masa kita kepada kerja,
Melebihi keluarga kita, adalah merupakan suatu pelaburan yang tidak bijak.
Bukankah begitu?
Jadi apakah maksud yang tersirat?

Tahukah anda makna "FAMILY"?
FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU

"HARGAILAH KELUARGA ANDA"

SELAMAT MENYAMBUT HARI IBU KEPADA SEMUA...

7 comments:

senorita_comot said...

lepas baca artikel ni.. fa tros g plok mak fa...(walaupun jumpe hari2) rasa sebak sangat... :(

senorita_comot said...

nak pinjam artikel nieh... nak post dlm blog fa gak... ley ?

I am Karl said...

so sweet (hekhek)

FAMILY tuh stands for Father and Mother I Love You..

nURmALa mAZLan said...

sedih!!!
terharu!!!
sebak!!!
spechless...

Putera Arjuna said...

FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU

baru ku tahu bro...
thank u for the info.
hehehehe

djND said...

kepada yang dah tahu tu..pls lah eak..pasni kalau jumpa mak kalian, jgn lupa pelok cium dia tiap2 kali kamu nak kua or nak berpisah gan dia..syangi mereka spt mereka menyanyangi kamu sewaktu kecil...

djND

Puteri Adania said...

Yup, Betul tu.. Hargailah ibu anda selagi hayatnya dikandung badan:)..