Followers

Friday, June 19, 2009

Kuatnyer dia ni berleter....eeeewww tolong lah!

Di kala kita sendiri, tiada siapa yang sudi menemani..mungkin itu lumrah dunia..org akan cari kita time kita happy..time kita nangis..tak siapa yang peduli..oh tidak...(ada aku kesah kau sendiri ke tak...cak cak cak cak cak cak cak!!)

Salam..

Yes..ND tahu..tak yah nak bg tahu..mmg ND rindu pada korang..lama tak update page@blog ni kan..emmm mcm tu lah kan..kadang2 kita perlukan ruang utk kita mencari apa itu sepi/sunyi/single/solo/kosong/sorang/ dan mcm2 lagi lah..apa pun kita akan dapat sst darinya jikalau kita tahu mcm mana nak mengisi kekosongan itu/kesepian itu/kesunyian itu dan mcm2 lagi lah..apa yg penting ialah kita FOKUS/yakin/redha/tawakal/ikhlas/pasrah/usaha/berusaha..pasti impaknya akan kita perolehi..emm korang faham ke tak faham..itu belakang cerita..yg ND nak cerita ni adalah perkongsian cerita setelah lama tak bercerita gan korang. Ok kali ni ND nak ceritakan pasal org suka sgt berleter ni..ha korang kena baca citer ni..mmg la pjg..tp korang relax..n baca k..heheh jom..! Eh tp sblm tu korang tgk la pic2 terkini dari ND..haha

Ni yg terbaru la kiranya..haha rambut dah mula tumbuh manja2 gitu..hehe
Gan Nia masa pas konti..haha..masa ni konti Nadi Kota KL last saturday..haha
Gan Ejal n Tasha, hehe ada sapa2 yg berminat ke kat dia org ni..masing2 stil single.. + yang tulis blog ni..hahaha..haaa mari2 mari2..lelong lelong lelong! hehe

Ok lah, jom kita baca kisah ni :

Ada seorang suami yang hidupnya tertekan kerana isterinya kuat berleter. Setiap hari isterinya akan beleter tak kira
masa. Balik kerja lambat setengah jam, berleter. Bangun tidur lewat, berleter. Rumah berselerak sikit, berleter.

Oleh kerana sudah tidak tahan dengan leteran isterinya itu, si suami berjumpa dengan Hj. Ahmad, imam di kampungnya selepas solat jumaat. Hj. Ahmad ni memang terkenal dengan warak dan kepandaiannya mengubat pelbagai penyakit.

Bila diceritakan oleh si suami tentang perangai isterinya, Hj. Ahmad ni tersenyum dan bagitau pada si suami.

"Betoi ka hang ni dah tak larat dengaq bini hang berletiaq".

"Betoi haji. Saya minta tolong sangat pada pak haji ni".

"Kalau macam tu, hang bagi ubat ni kat minuman bini hang, biaq dia tidoq lena. Lepas tu hang pi buang dia kat dalam satu lubang yang dalam".
"Itu saja ke haji?"

"Itu saja. Hang pi buatlah apa yang aku suruh. Tapi hang jangan menyesal di kemudian hari."

"Terima kasihlah haji, tengoklah nanti macam mana".

Si suami ni rasa tak tergamak nak buat apa yang Hj. Ahmad tu suruh. Tapi bila tiba di rumah saja, si isteri terus berleter.

"Orang lain pun sembahyang Jumaat juga, tapi tak ada lah balik sampai lewat sangat. Awak ni merayau ke mana?. Lain kerja tak ada, asyik merayau, merayau, merayau. Cubalah ingat sikit orang kat rumah ni."
Olah kerana tak tertahan dengan leteran si isterinya ni, si suami ni pun nekad nak buat apa yang Hj. Ahmad ajar pada dia tadi.

Waktu maghrib tu, lepas saja selesai sembahyang, si suami ni bancuhlah ubat yang diberi oleh Hj. Ahmad tu tadi. Dia pun beri kat isterinya. Si isterinya pun sambil mengambil air itu sempat lagi berleter, "Ni buat-buat baik ni ada lah sebabnya tu. Mesti ada hati nak tambah bini lagi. Tu yang konon-konon buat baik ni".

Selesai saja minum air tu, si isteri terus tertidur tak sedarkan diri. Si suami pun angkat si isteri ni tadi dan bawak ke belakang rumah. Di sana ada sebuah perigi buta yang dah 20 tahun tidak digunakan. Sampai kat perigi buta tu, si suami ni pun terus campak isterinya ke dalam. Si suami pun pulang ke rumah.

Keesokkan harinya, si suami ni rasa aman. Tak ada orang berleter dia bangun lewat. Balik kerja pun tak ada orang berleter. Dia rasa selesa duduk di rumah.

Masuk hari kedua, si suami ni rasa lain macam. Rasa rindu pulak pada leteran isterinya. Dia dah mula rasa gelisah. Sepanjang hari tu asyik teringat aje pada isterinya. Masuk hari ketiga, si suami tahu dia tak boleh hidup tanpa isteri dia. Selepas saja solat maghrib kat masjid, dia pun berjumpa dengan Hj. Ahmad.

"Haji, saya rasa menyesallah haji sebab buang isteri saya dulu. Boleh tak saya dapatkan balik isteri saya tu?".

"Itulah hang. Aku dah bagitau kat hang.. Kalau hang nak buat, jangan menyesal. Laa ni aku pun tak tau apa nasib bini hang. Aku nak tolong pun aku tak jamin bini hang selamat atau tidak. Tapi hang boleh pi cuba . Malam ni juga, hang kena pi tempat hang buang bini hang tu, hang bawak sekali tali panjang. Hang campak tali tu masuk ke dalam lubang
tempat hang buang bini hang, lepas tu hang selawat 3 kali. Lepas selawat 3 kali, hang tarik tali tu ke atas. Hang cuba 3 kali. Kalau lepas 3 kali pun bini hang tak keluaq, maknanya bini hang dah mampuih la."

Si suami pun tanpa berlengah terus balik ke rumah, ambil tali panjang dan terus pergi ke perigi buta tempat dia mencampakkan isterinya 3 hari yang lepas.

Sampai saja di perigi buta tu, si suami tu terus mencampakkan tali ke dalam perigi buta tu. Selepas saja selawat 3 kali, si suami tu tariklah bini dia naik ke atas. Selepas habis tali tu di tarik ke atas, tiada isterinya keluar.

Si suami cuba buat kali yang kedua. Kali ni dia selawat 7 kali pulak. Tapi usahanya masih hampa. Si suami ni pun mulai risau. "Dah mati ke bini aku ni?"

Si suami cuba buat kali yang ketiga. Kali ni dia selawat 11 kali. Bila ditarik tali tu ke atas, dia terasa berat. Hati si suami begitu gembira. Selepas habis tali tu ditarik ke atas, yang keluar dari perigi tu bukan isterinya tapi satu jembalang yang berbulu amat lebat.
"Siapa kau ni? Mana bini aku? Celaka lah kau kalau kau makan bini aku!"
Jawab si jembalang tu, "Aku ni penunggu perigi buta ni. Dah bertahun aku duduk kat sini. Tapi sejak bini kau datang, aku jadi tak senang duduk. Hari-hari, pagi, petang, siang, malam asyik berleter, berleter, berleter. Aku sampai naik berbulu satu badan Aku dah tak tahan. Aku nak pindah pergi tempat lain. Kalau kau nak bini kau, kau ambillah dia kat bawah tu. Aku pun dah tak tahan lagi dah".

"Mak cik taubat ND, mak cik terkedu lepas baca artikel ni..mana lah ND dapat citer mcm ni..terus mak cik nangis..terkenang arwah pak cik kau yg dah setaun tak ada..may be dia ninggal dulu sebab mak cik asik membebel je kot..oh tidaks!"


Hah? moral of the story? jembalang pun tak tahan dengor org yg suka berleter tau!! :p

Woit ND, pandai2 je ko kata aku ni jembalang..aku ni pose model utk pelakon Jangan Tenung2 okay...uols jgn takut kat mak ok...eeeeheeeeeeheeeeeeehhheeeeeee...!!!!!!!


So, korang ni kaki berleter ke? hehe

5 comments:

Puteri Adania said...

haha:D klaka lak bila baca citer ni walaupun da pernah bc sebelum ni:).. ND, thanks 4 everything.. happy je tiap kali tgk blog ni.. pandai ND match kan kata2 dgn pic dlm ni ye.. klaka bila bc.. huhu;)

ary said...

hahaha...ni tak tahan ni...tapi org tu syg kot..tu yg berleter...tapi kalo lelebih dan berleter pada benda yg kita tak wat...tak selidik..hangin gaks..harus la di suruh duk dalam gua...hahahah

djND said...

Puteri Adania : hehe..amik dari email dia gak kan..

Ary : Berleter biar bertempat..kalau tak tu namanya penghinaan dlm diam ye..hehe

rizz said...

windo kat dj nd hihi

aizat said...

huhu abg dj dah botak ...kekekek ;)